Tegenwoordig zijn de meeste auto’s uitgerust met technologie waarmee een of meer cilinders tijdens het rijden kunnen worden uitgeschakeld. Bekend als ‘’Cylinder On Demand” (COD), “cilinder uitschakelen”, “Active Cilinder Technology” (ACT) ‘’Multi Displacement System’’
Geavanceerde technologie die de CO2-uitstoot vermindert en brandstof bespaart. De ECU bepaalt onder welke omstandigheden één of meerdere cilinders uitgeschakeld mogen worden.
Helaas heeft dit systeem nadelen. Hoewel de fabrikanten beloven dat de airbags direct weer geactiveerd kunnen worden, lijkt dit in de praktijk niet te gebeuren. Het gaspedaal daalt merkbaar (en het vermogen is niet direct beschikbaar) en een nog vervelender probleem is dat er een vervelende trilling ontstaat als de cilinders opnieuw worden ingeschakeld.
Het deactiveren van de cilinder is gecodeerd in de motorcomputer. Wij zijn er van bewust welke software we moeten uitschakelen om van de afsluiting af te komen. En als u vragen heeft, neem dan contact met ons op!
De oplossing is simpel schakel het systeem uit.
De codering voor het uitschakelen van cilinders bevindt zich in de motorcomputer. In dit gebied moeten wij ook zijn voor chiptuning.
Voor de meeste motoren weten we welk specifiek stukje software we moeten aanpassen om de uitschakeling te deactiveren. In combinatie met chiptuning brengen wij hiervoor een bescheiden vergoeding in rekening. Raadpleeg onze online tunings adviseur of bel een van onze filialen voor meer informatie.
Enkele voorbeelden van motoren waarbij wij de cilinderuitschakeling kunnen deactiveren zijn onder andere: