Bekijk hieronder de meest gestelde vragen.
Adblue is een additief dat wordt gebruikt in dieselvoertuigen met een SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem. Het wordt gebruikt om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen, wat een belangrijke bron van luchtvervuiling is.
Adblue bestaat voornamelijk uit gedemineraliseerd water en ureum. Het wordt toegevoegd aan het uitlaatsysteem van een voertuig, waar het reageert met de uitlaatgassen om schadelijke stikstofoxiden om te zetten in onschadelijke stikstof en waterdamp.
Het gebruik van Adblue is verplicht voor bepaalde voertuigen om te voldoen aan de internationale emissienormen, zoals de Euro 6-norm voor personenauto’s en vrachtwagens. Door Adblue te gebruiken, kunnen voertuigen de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen en bijdragen aan een schonere en gezondere luchtkwaliteit.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand ervoor zou kiezen om AdBlue uit te schakelen. Enkele mogelijke redenen kunnen zijn:
1. Kostenbesparing: AdBlue is een additief dat wordt gebruikt in moderne dieselmotoren om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Het gebruik van AdBlue kan echter extra kosten met zich meebrengen voor het aanschaffen van het additief en het regelmatig bijvullen ervan. Door AdBlue uit te schakelen, kan men deze kosten vermijden.
2. Problemen met AdBlue-systeem: Soms kunnen er problemen optreden met het AdBlue-systeem, zoals verstoppingen, defecte sensoren of storingen in de injectie. Dit kan leiden tot waarschuwingslampjes op het dashboard en beperkingen in de prestaties van de motor. In alle gevallen kan het uitschakelen van AdBlue het probleem direct oplossen.
Als uw AdBlue niet meer hoeft te worden bijgevuld, zijn er verschillende mogelijke redenen:
1. Het AdBlue-systeem in uw voertuig kan volledig gevuld zijn en heeft geen extra AdBlue nodig op dit moment. In dit geval kunt u het AdBlue-niveau in het voertuig controleren om er zeker van te zijn dat het nog steeds op peil is.
2. Het AdBlue-niveau in uw voertuig kan defect zijn en het systeem geeft mogelijk een onjuiste melding weer. In dit geval is het raadzaam om uw voertuig te laten controleren door een gekwalificeerde monteur om het probleem te diagnosticeren en op te lossen.
3. Als uw voertuig geen AdBlue-systeem heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken over het bijvullen van AdBlue, aangezien dit alleen van toepassing is op voertuigen met een SCR (selectieve katalytische reductie) -systeem.
De prijs van AdBlue kan variëren afhankelijk van de locatie en de leverancier. Over het algemeen ligt de prijs tussen de €0,50 en €1,00 per liter. Het is echter raadzaam om bij specifieke leveranciers of tankstations te informeren naar de huidige prijs.
Als uw AdBlue-tank leeg is, moet u deze bijvullen. AdBlue is een vloeibare oplossing die de schadelijke uitstoot helpt verminderen in voertuigen die zijn uitgerust met Selective Catalytic Reduction (SCR)-systemen. Hier zijn de stappen om uw AdBlue-tank bij te vullen: 1. Zoek de AdBlue-tank in uw voertuig. De tank wordt meestal geïdentificeerd met een blauwe dop en staat los van de brandstoftank. 2. Koop een nieuwe voorraad AdBlue. U kunt AdBlue bij de meeste benzinestations of autowinkels vinden. Zorg ervoor dat u voldoende binnenkrijgt om de tank volledig te vullen. 3. Open de AdBlue-tankdop. 4. Giet de AdBlue langzaam in de tank en zorg ervoor dat u geen AdBlue op andere delen van het voertuig morst. Wees voorzichtig, want AdBlue kan bijtend zijn. 5. Vul de tank tot de maximale capaciteit en voorkom overvullen. 6. Sluit de AdBlue-tankdop goed af. 7. Start de motor van uw voertuig en laat deze een paar minuten draaien, zodat de AdBlue door het systeem kan circuleren. 8. Controleer de AdBlue-niveau-indicator of het dashboarddisplay van uw voertuig. Dit zou moeten aangeven dat de tank nu vol is. Vergeet niet dat het essentieel is om uw AdBlue-tank gevuld te houden om ervoor te zorgen dat uw SCR-systeem goed functioneert en aan de emissienormen voldoet.
Rijden zonder AdBlue is mogelijk, maar het kan gevolgen hebben voor de werking van je voertuig. AdBlue is namelijk een additief dat wordt gebruikt in moderne dieselmotoren met Selective Catalytic Reduction (SCR) technologie om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen.
Als je rijdt zonder AdBlue, kan dit resulteren in hogere NOx-uitstoot, wat kan leiden tot milieuproblemen en mogelijk boetes of beperkingen bij het rijden in bepaalde gebieden. Bovendien kan de werking van de SCR-technologie worden beïnvloed, waardoor het voertuig mogelijk minder efficiënt presteert en het brandstofverbruik kan toenemen.
Het is dus aanbevolen om altijd AdBlue bij te vullen volgens de instructies van de fabrikant en ervoor te zorgen dat je voertuig voldoet aan de geldende milieunormen.
Het uitschakelen van het AdBlue-systeem is niet illegaal. Aan de andere kant is het een betere oplossing vanwege de storingen veroorzaakt door een niet goed werkend AdBlue-systeem. Ook zijn er geen eisen m.b.t. AdBlue voor de APK.
Chiptuning op maat is een proces waarbij de software van de motorcontroller van een voertuig wordt aangepast om de prestaties te verbeteren. Dit gebeurt door de parameters van de motor, zoals de timing van de ontsteking, de brandstoftoevoer en de luchtdruk, aan te passen.
Het doel van chiptuning op maat is om de motor efficiënter te laten werken en meer vermogen en koppel te genereren. Dit kan leiden tot een betere acceleratie, hogere topsnelheid en zelfs een lager brandstofverbruik.
Bij chiptuning op maat wordt de software specifiek afgestemd op de individuele behoeften en specificaties van het voertuig. Dit wordt meestal gedaan door een ervaren tuner of chiptuningbedrijf, die rekening houdt met factoren zoals het merk, het model, het bouwjaar en de huidige staat van de motor.
Het is belangrijk op te merken dat chiptuning op maat invloed kan hebben op de garantie van uw voertuig en in sommige landen zelfs illegaal kan zijn.
Na een dealer update kan het zijn dat de chiptuning op uw voertuig wordt verwijderd of overschreven. Dealer updates zijn bedoeld om eventuele softwarefouten te corrigeren of verbeteringen aan te brengen in de prestaties van het voertuig. Deze updates kunnen echter ook invloed hebben op de aangepaste software van de chiptuning.
Het is raadzaam om na een dealer update contact op te nemen met de leverancier van de chiptuning om te vragen hoe dit van invloed kan zijn op de eerder aangebrachte aanpassingen. In sommige gevallen kan de chiptuning opnieuw worden geïnstalleerd na de update, maar het is belangrijk om hierover duidelijkheid te krijgen van de leverancier.